Wednesday, June 15, 2011

Tip (3M): Alatan Sesuai dan Cara Betul Untuk Mengurangkan Pencemaran Dan Pembaziran Air


Salam Sejahtera kepada pembaca, pada kali ini saya akan memberikan TIP 3M. Apa itu TIP 3M? Sebenarnya, 3M ialah singkatan bagi memilih,menggunakan, dan membaiki

1)Memilih- memilih alatan yang sesuai untuk mengurangkan pembaziran air
2)Menggunakan- menggunakan alatan dengan betul tanpa melakukan pembaziran atau pencemaran
3)Membaiki- membaiki sesuatu alatan yang telah rosak atau tersumbat untuk mengelakkan pencemaran atau pembaziran.

Sudah jelas kan? TIP 3M ini amat sesuai kepada sesiapa yang menghadapi kerunsingan untuk memilih,menggunakan, dan membaiki dengan betul sesuatu alatan atau benda yang boleh mengakibatkan pencemaran dan pembaziran.

                                                              1)MEMILIH


 Memilih sesuatu alatan atau berkaitan dengan konsep air iaitu "pili" air adalah sesuatu yang mudah jika kita berpengalaman dalam sistem pili air, tetapi tidak semua orang ada pengalaman yang sama. Saya akan memberi tip-tip memilih pili air yang sesuai untuk mengurangkan pembaziran atau pencemaran.

1) Pilih pili air yang mempunyai pengawal kadar pengeluaran air                                                                      - pili ini sering digunakan di bilik-bilik mandi hotel, ini kerana pihak hotel ingin mengurangkan kadar
   pengeluaran air secara berlebihan sekaligus menjimatkan kos. Tetapi pili ini juga boleh digunakan di rumah anda sendiri. Contohnya seperti dibawah ini:
  

2) Pilih pili air yang telah diluluskan oleh pihak kementerian kerana ini memastikan samaada pili yang dibeli itu selamat digunakan dan tidak mudah rosak.



3) Selain pili air, ada juga jenis mangkuk tandas yang telah direka boleh mengurangkan kadar pengeluaran air secara berlebihan daripada tangki simbah. Teknologi ini dipanggil  "Dual Flush Toilet" ataupun sejenis mangkuk tandas yang mempunyai dua butang penyimbah. Mangkuk tandas jenis ini menyalurkan air daripada tangki simbah ke mangkuk mengikut kadar yang telah ditetapkan bagi setiap pembuangan. Dengan cara ini kita boleh berjimat!



   
 Fungsi butang-butang itu ialah:

Butang pertama (besar) - Sesuai untuk pembuangan air besar, kerana ia memerlukan air yang benyak untuk membawa ia keluar.

Butang kedua (kecil) - Pula sesuai untuk pembuangan air kecil kerana ianya tidak memerlukan air yang banyak, cuma hanya beberapa liter air diperlukan berbanding dengan air besar.

Dengan teknologi yang sedia ada ini mampu membantu kita mengurangkan pembaziran air.


                                                              


                                                                  2)Menggunakan

Setiap orang mempunyai cara masing-masing menggunakan alatan dengan agak betul. Tetapi, disebalik itu ada cara lain yang boleh diamalkan oleh setiap orang untuk menggunakan alatan dengan betul seterusnya mengurangkan pembaziran.

1) Menggunakan alatan tangan yang bersih terutama kepada pekerja pembaikan paip air sungai, kerana alatan tangan yang kotor apa lagi berminyak boleh menyebabkan air sungai kotor dan pencemaran akan berlaku. Walaupun. kita sedia maklum kebanyakkan alatan tangan yang digunakan untuk membaiki paip air sentiasa kotor namun dengan sedikit pembersihan ianya dapat mengurangkan pencemaran.




2)Menggunakan pencuci kain berjauhan daripada sumber air contohnya sungai kerana ini akan menyebabkan pencemaran air dan penyebab penyakit atau kematian kepada sesiapa yang meminum air sungai itu.







                                                                  3)Membaiki

Membaiki yang saya maksudkan ialah cara-cara pembaikkan secara awal dan betul untuk mengelakkan paip saliran air ke luar tersumbat dan itu akan mengakibatkan pencemaran.


1) Membaiki sistem saliran jika anda melihat ia bocor atau tersumbat.




2) Pastikan longkang anda sentiasa bersih dan tiada kerosakkan seperti kepingan simen yang pecah dengan cara membaik pulih.







Akhirnya, selamat mencuba TIP 3M saya ini dan saya berharap agar sumber air kita sentiasa bersih dan tidak terbazir. Setakat ini sahaja daripada saya, selamat mencuba!












No comments:

Post a Comment