Monday, June 13, 2011

Kebaikan Pendedahan Tentang Kepentingan Menjaga Sumber Air Kepada Masyarakat

      Selain hanya membaca artikel-artikel kepentingan menjaga sumber air, masyarakat juga HARUS didedahkan tentang kepentingan menjaga kebersihan air, ini kerana masyarakat dapat mengetahui dan juga boleh mempraktikkannya secara lanjut. Pendedahan yang saya maksudkan adalah seperti, mengadakan aktiviti-aktiviti bergotong-royong membersihkan kawasan sungai, mengadakan pertandingan pengutip sampah terbanyak di sekitar kawasan sungai dan seumpamanya. Pengalaman yang didapat oleh individu yang menyertainya boleh dipraktikkannya, sekaligus menarik perhatian rakan,jiran atau keluarganya sendiri untuk bersama-sama membersihkan kawasan-kawasan yang terdapatnya sumber air seperti Sungai. Ia juga boleh dikatakan seperti "Pengalaman seseorang, membawa perubahan kepada semua".







     Selain itu, pendedahan tentang sesuatu perkara yang baik bukanlah seperti memaksa atau menhgugut untuk menyertai bersama, tetapi secara aman. Secara aman yang saya maksudkan, adalah seperti mengadakan kempen-kempen ataupun pendedahan secara "rumah ke rumah" kebaikan yang boleh didapati di sini ialah perhubungan secara dekat antara pihak-pihak kerajaan dengan penduduk yang dulunya sukar dilakukan kerana sebab-sebab tertentu, tetapi dapat dilakukan dengan hanya melakukan pendedahan kepentingan menjaga sumber air dan juga boleh dilakukan oleh pendedahan-pendedahan lain.

   Saya telah terbaca sebuah artikel tentang sekumpulan murid yang menjalankan "khidmat komuniti" membersihkan persekitaran sungai. Seorang daripada mereka telah ditanya beberapa soalan, "sudah sedia maklum bahawa aktiviti ini dapat menjadikan kawasan sungai itu bersih, tetapi saya ingin bertanya adakah aktiviti ini memberi kesan kepada kamu semua? Dia menjawab, "ya! sudah tentu, antara kesan yang saya sendiri dapat rasakan ialah, khidmat komuniti sebegini dapat memupuk semangat bekerjasama diantara kami". "Tetapi bukan itu sahaja, ini juga memberi kesan terhadap tahap ideologi kami dalam menyumbang idea baru dalam pemuliharaan sumber air".






    Seorang pelajar juga amat sesuai sekali diberikan pendedahan sebegini kerana "generasi muda" ini mudah untuk dibentuk menerima nasihat. Mereka boleh didedahkan dengan perkara-perkara asas seperti cara melindungi air, menjimatkan air dan segalanya yang berkaitan dengan air. "sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit" begitulah juga dengan mereka, pengalaman yang mereka dapat pada mulanya agak sikit, tetapi lama-lama semakin berjuta banyakknya. Pengalaman mereka ini memberi mereka kelebihan pada masa akan datang.



    Akhirnya, jelaslah banyak kebaikkan daripada "Pendedahan Kepentingan Menjaga Sumber Air". Jadilah seorang yang menjaga dan mencintai air      KERANA






















1 comment:

  1. thumb up 4 u.....

    http://1air1malaysia.blogspot.com/

    ReplyDelete